15 tips om thuiswerken zo productief en prettig mogelijk te maken
Normaal gesproken is een dag thuiswerken voor veel mensen fijn. Maar als het een soort van ‘verplicht’ is, voelt dat toch anders. Je mist je collega’s voor extra gezelligheid of motivatie. En je concentratie wordt door alles flink op de proef gesteld. Toch wil je ook graag dat je zo productief mogelijk bent. Hoe pak je dat thuiswerken nu het beste aan? in dit artikel geef ik je 15 tips om thuiswerken zo productief en prettig mogelijk te maken.
Zorg voor een dagritme
Zorg voor een normaal dagritme en kleed je aan
Zet 's morgens je wekker zodat je op tijd wakker bent. Misschien kun je hem iets later zetten omdat je geen reistijd hebt, maar stap iedere dag rond hetzelfde tijdstip uit bed. Spreek ook met jezelf af dat je elke werkdag bijvoorbeeld om 8.30 uur op je thuiswerkplek zit en aan de slag gaat.
Het lijkt misschien overbodig, maar kleed je aan en ontbijt net zoals je anders doet als je naar je werk gaat. Omdat je de deur niet uit hoeft ben je sneller geneigd om uit te slapen en in je pyama, onesie of huispak te blijven lopen. Je wekker zetten en aankleden helpt je om in de actiemodus te komen en aan het werk te gaan.
Maak een dagplanning of werkschema
Bepaal wat je die dag gaat doen en schrijf het op. Maak eventueel onderscheid tussen de werkzaamheden voor de ochtend en de middag. Ben jij iemand die het meest productief is in de ochtend? Begin dan met je belangrijkste taken die je moet doen. De werkzaamheden die je meer op de automatische piloot doet, kun je dan oppakken wanneer je minder concentratie hebt. Heb je terugkerende taken? Kies hiervoor dan een vast moment op de dag.
Zelf vind ik het fijn om aan het eind van de dag alvast na te denken over de dingen die ik de volgende dag wil doen. Ik schrijf ze op in mijn agenda en dit motiveert mij om de volgende dag direct er mee aan de slag te kunnen gaan.
Maak duidelijke afspraken met je kinderen
Heb je kinderen thuis, spreek dan met ze af wanneer ze je niet mogen storen, bijvoorbeeld omdat je een belafspraak hebt of ergens geconcentreerd aan moet werken. Je kunt ook afspreken dat ze je met rust moeten laten als de deur van de werkkamer dicht is of als je een hoofdtelefoon op hebt: dat schept duidelijkheid.
Ook is het slim om vooraf met je kinderen af te spreken wat ze tijdens jouw afwezigheid gaan doen, en wat ze moeten doen als ze zelf even niet verder kunnen. Zijn je kinderen wat ouder, vertel dan wanneer je wèl beschikbaar bent. Breng dan ook echt tijd met ze door en geef hen de aandacht die ze nodig hebben.
Laat je niet afleiden door je telefoon, mail en social media
Vaak heb je de neiging om tijdens je werk even je telefoon te pakken en te kijken of er nog nieuws is. De valkuil is: als je dan toch bezig bent, check je gelijk maar even je mail, Facebook, Instagram en LinkedIn. Voor je het weet ben je weer een half uur verder. Leg daarom je telefoon als je aan het werk bent buiten je bereik, en wen jezelf aan om bijvoorbeeld in je pauzes even het nieuws, je mail en social media te checken.
Neem voldoende pauze
Werk in blokken en zorg voor voldoende beweging
Op je werk zul je niet uren achter elkaar aan je bureau of achter je beeldscherm zitten. Je haalt een keer koffie, gaat naar het toilet, maakt een praatje met je collega’s. Ook als je thuiswerkt is het belangrijk om tussen je werkzaamheden door even pauze te nemen, je hoofd even leeg te maken en je benen te strekken.
De Pomodoro techniek kan je helpen hier structuur in aan te brengen: je werkt hierbij in kleine blokken van 25 minuten, waarna je 5 minuten pauze neemt. Er zijn verschillende timers die je hierbij kunnen ondersteunen zoals bijvoorbeeld tomato-timer.com.
Natuurlijk kun je ook wat langere blokken plannen, bijvoorbeeld blokken van 1 of 1,5 uur, waarin je focust op je taken en daarna een korte break neemt. Haal voor jezelf een kop koffie of thee, ga even naar het toilet, maak 10 kniebuigingen, loop een paar keer de trap op en af of hang tussendoor even de was op.
Zelf gebruik ik ook vaak de timer op mijn telefoon om een tijdblok in te stellen, maar je kunt natuurlijk ook heel simpel een wekker zetten of een andere gratis pauze-app gebruiken.
Neem pauze om te lunchen
Als je een partner en/of kinderen hebt, spreek dan af om op een vast tijdstip te lunchen met elkaar. Werk je alleen? Dan is het natuurlijk erg verleidelijk om maar gewoon door te werken en op je werkplek te eten. Doe dat liever niet, maar ga bewust even naar een andere plek in je huis om daar te lunchen. Natuurlijk kun je ook even lekker naar buiten om een frisse neus te halen, de hond uit te laten of een rondje te lopen.
Stop op tijd en werk niet langer dan nodig is
Als je thuiswerkt is de valkuil dat je maar door blijft gaan en langer werkt dan je eigenlijk zou willen. Spreek met jezelf een tijdstip af waarop je stopt met werken. Vermijd dat je je avonden in gaat vullen met werken, nu bijna alle activiteiten, bijeenkomsten en vergaderingen door de corona perikelen zijn stopgezet, waardoor je misschien tijd over hebt.
Gebruik deze extra tijd voor quality time met je gezin of voor jezelf als 'me-time'. Ga bijvoorbeeld lekker thuis sporten, een goed boek lezen, een serie of film kijken of neem weer eens contact op met oude vrienden of bekenden die je lang niet gezien hebt of veel te weinig spreekt.
Heb je kinderen die overdag ook thuis zijn en wil je toch even wat dingen afmaken? Begin dan een uur eerder, zodat je in alle rust kunt werken terwijl je kinderen nog slapen. Ook kun je ’s avonds nog wat werk afronden, als de kinderen in bed liggen.
Creëer een fijne werkplek
Kies een goede werkplek waar je ongestoord kunt werken
Creëer een plek in je huis waar je fijn en ongestoord kunt werken. Een werkkamer met een bureau of de keukentafel met een comfortabele stoel. Zorg ervoor dat je niet afgeleid wordt door allerlei spullen die op je bureau of tafel liggen, en zo min mogelijk prikkels uit je omgeving krijgt. Ruim desnoods even op voordat je aan je werk gaat en doe oordopjes in of zet een koptelefoon op als je snel afgeleid bent.
Geef je kinderen een eigen plek om te spelen
Met kinderen (en een partner) in huis is het prettig als je een werkruimte hebt die je kunt afsluiten, vooral als je veel moet bellen of in gesprek bent. Dat zorgt niet alleen voor minder geluidsoverlast, maar je geeft ook het signaal af dat je druk bezig bent, waardoor je minder snel wordt gestoord.
Geef ook je kinderen een eigen speelgoed-werkplek, waar ze ongestoord kunnen spelen en 'werken'. Je kunt bijvoorbeeld ‘s ochtends speelgoed verzamelen dat je samen uitkiest, en daar elke dag een nieuwe opdracht aan hangen, waardoor je kinderen ook aan iets ‘werken’ dat aan het einde van de dag klaar moet zijn.
Let op je houding
Zorg ervoor dat je geen last van je rug, nek of polsen krijgt. Op kantoor heb je waarschijnlijk een bureau dat op de juiste hoogte is afgesteld en een ergonomisch verantwoorde stoel. Op je thuiswerkplek zul je misschien wat aanpassingen moeten doen. Let daarbij vooral op je houding: als je voorovergebogen op de bank zit met je laptop op je knieën of aan een te hoge keukentafel, houd je het waarschijnlijk niet erg lang vol en heb je snel nek- en rugklachten.
Kijk bijvoorbeeld of je een kussen op je stoel kunt leggen waardoor je wat hoger zit en beter aansluit bij de tafel of het bureau waaraan je werkt. Op internet vind je trouwens heel veel tips en adviezen over een goede zit- en werkhouding. Kijk bijvoorbeeld eens op deze site: https://www.idewe.be/-/hoe-installeert-u-een-ergonomisch-noodbureau
Zorg dat je de technische middelen hebt om thuis te kunnen werken
Werken met een verouderde of trage laptop, een slechte wifiverbinding, staren naar een te klein scherm, of onvoldoende toegang tot de bedrijfs- of klantgegevens en de systemen die je nodig hebt, geeft veel frustratie en kost je veel tijd. Zorg dus dat dit op orde is, zodat je ook effectief kunt thuiswerken.
Houd contact met je collega’s
Zorg voor een goede communicatie
Als je thuiswerkt mis je het contact met collega’s. Je loopt niet even snel naar een collega toe om iets af te stemmen of te overleggen. Communicatie gaat veel via mail en kan soms tot misverstanden of irritatie leiden.
Pak daarom wat vaker de telefoon om even te bellen met je collega’s en doe bijvoorbeeld een gezamenlijke dagopening waarin je met elkaar als team afstemt over de voortgang van de werkzaamheden en welke prioriteiten er op dit moment zijn. Natuurlijk kun je hier ook even een rondje doen waarin iedereen de gelegenheid heeft iets persoonlijks te delen.
Zorg voor duidelijke verwachtingen en maak goede afspraken
Juist omdat je bij thuiswerken vooral online werkt, en elkaar minder snel kunt aanschieten dan op kantoor, is het belangrijk inzichtelijk te hebben voor iedereen wat de verwachtingen zijn.
Je kunt bijvoorbeeld zorgen voor een online project- of teampagina waar iedereen kan checken: wat wordt er deze week van mij verwacht? waar werken mijn collega’s aan? waar en hoe is iedereen bereikbaar? Ook is het verstandig om met elkaar af te spreken wat je doet als je ziek wordt en met wie je moet overleggen als je een deadline wilt verschuiven.
Als je veel volgens een planning werkt, wees daar dan realistisch in: als je je werk moet combineren met de zorg voor kleine kinderen, is de kans groot dat je minder gedaan krijgt dan je van plan bent.
Maak het gezellig en houd contact met je collega’s
Door thuis te werken mis je niet alleen het contact maar ook de gezelligheid van je collega’s. Maak het thuis daarom ook gezellig. Koop een bosje bloemen voor op tafel of zet een lekker muziekje op als je dat prettig vindt om bij te werken.
Spreek af dat je dagelijks even belt of skypt of facetimed met een collega (of vriend(in)), waarbij het niet alleen over het werk gaat, maar ook over andere dingen die je bezig houden of die je graag wilt delen.
Je kunt ook met collega's afspreken dat je elke dag op een vast tijdstip een online contactmoment organiseert, waarbij je met elkaar een koffiepauze hebt en even bijpraat.
Ga je normaal gesproken vaak met een collega naar buiten voor een lunchwandeleling? Doe dan nu eens een onlinewandeling, bijvoorbeeld via Facetime, WhatsApp videobellen of Skype.
Vraag hulp als je behoefte hebt aan extra motivatie, stimulans of een luisterend oor
Natuurlijk hoop ik dat je met deze tips het thuiswerken voor jou zo prettig en plezierig mogelijk kunt maken.
Vind je het nu toch lastig en kost het je veel energie of loop je vast? Lukt het niet om je te focussen of te concentreren door alles om je heen? Heb je moeite om prioriteit of structuur aan te brengen in je werk? Vind je het lastig om een goede balans tussen werk en privé te bewaren?
Of heb je gewoon behoefte aan een luisterend oor en/of wat extra motivatie of stimulans in deze situatie om staande te blijven en het vol te houden?
Vraag hulp en blijf er niet alleen mee zitten. Praat met je partner, een vriendin, een zus of iemand anders waar je even je frustratie, stress, ongenoegen of misschien wel zorgen of angst mee kunt delen.
Wil je liever eens praten met iemand die wat minder 'dichtbij' staat en daardoor objectiever naar je situatie kan kijken? Ik ben er voor je, en maak als Life- & Loopbaancoach graag tijd voor je vrij om jou te helpen je werk en je leven op een zo prettig en efficiënt mogelijke manier te kunnen blijven invullen en met elkaar te combineren.
Gratis skype- of zoomsessie van 30 minuten
Ik bied je een gratis skype- of zoomsessie aan van ongeveer 30 minuten, waarin je jouw specifieke situatie of vragen kunt inbrengen. Ik luister naar je en denk met je mee, met het doel je direct verder te helpen. Je krijgt tips en advies, zodat jij weer gemotiveerd en zo prettig mogelijk kunt blijven werken (én leven).
Je kunt jouw gratis sessie zelf inplannen in mijn agenda of aanvragen via het contactformulier op mijn website:
PS komt het beter uit vanwege kinderen, of om andere redenen, om de gratis sessie 's avonds te doen? Dat kan, vermeld het gewenste tijdstip op de betreffende datum er even bij, dan neem ik contact met je op om verder af te stemmen.
26 maart 2020, Jeanet Visscher
Ik ben loopbaan- & lifecoach voor vrouwen (en mannen), die hun kwaliteiten en talenten optimaal willen benutten, werk willen doen dat echt bij ze past, en (weer) met plezier, energie en voldoening willen werken en leven.
PS Ik vind de privacy van mijn klanten belangrijk. Alle namen en personen waar ik over schrijf zijn fictief. Voor de situaties en onderwerpen laat ik me inspireren door voorbeelden uit mijn praktijk.
Anderen lazen ook:
Energielekken in jouw werk, herken je ze?
5 tips die je helpen weer lekker in je werkvel te zitten
Hoe haal je meer plezier en voldoening uit je werk en je leven?